Hoofdstuk 4. Migreren naar ODF

Inhoudsopgave

Algemene elementen van de migratiestrategie voor ODF
De ODF Business Case Toolkit
Wat is de ODF Business Case Toolkit?
Vragenlijst
Andere hulpmiddelen bij migratie
Organisatie van een migratie
Het gaat om mensen
Deadline
Expliciete policy
Wat merken de gebruikers ervan?
Inleiding
Algemene verschillen tussen MS Office en OpenOffice.org/StarOffice
Word vs. Writer
Excel vs. Calc
PowerPoint vs. Impress
Van WordPerfect naar Writer
Opleiding van gebruikers
Praat met mensen die het al gedaan hebben
Bekijk wat je nodig hebt en wat de extra's zijn
Alternatieven hebben nóg coolere features
Test het omzetten
Invloedrijke mensen in jouw kamp
Maak een plan voor de overgangsfase
Bestrijd angst en verwarring met informatie en ondersteuning
Toon waardering
Leer de gebruikers hoe hun nieuwe producten werken
Gebruik humor
Switch
Samenvatting

Samenvatting

In dit hoofdstuk behandelen we verscheidene vragen die aan bod kunnen komen tijdens het opstellen van een migratieplan en tijdens de migratie zelf:

  • Ga ik al mijn toepassingen in één keer migreren of doe ik het stap voor stap?

  • Hoe maak ik een planning?

  • Wat gaat het kosten?

  • Ik kan niet alle toepassingen migreren, wat nu?

  • Wat moet ik met alle oude, niet-ODF bestanden?

  • Gaan mijn gebruikers niet klagen?

Algemene elementen van de migratiestrategie voor ODF

We beginnen dit hoofdstuk met tien aandachtspunten bij migratie naar een ODF-compatibele ICT-omgeving.

  1. Het verdient aanbeveling om voor een bepaalde, vooraf afgesproken periode, je huidige software ter beschikking te blijven stellen voor het bewerken van oudere documenten.

  2. Start met het gebruik van nieuwe software die zowel de oude formaten als ODF ondersteunt. In een later stadium kun je beslissen om software te gebruiken die alleen ODF ondersteunt.

  3. Begin met het overzetten van templates, vooral de eenvoudigere, om het gebruik van ODF in te burgeren en het aanvaardingsproces te bevorderen.

  4. Je kunt overwegen om het gebruik van PDF te verhogen voor die documenten die alleen leestoegang moeten aanbieden.

  5. Faseer de invoer van ODF per werkgroep of functionele dienst van je bedrijf of organisatie.

  6. Identificeer en train potentiële lokale experts of goeroes die anderen kunnen helpen met het beantwoorden van beginnersvragen.

  7. Stippel een expliciete policy uit en stel een duidelijke, strikte deadline vast.

  8. Gebruik de technische ondersteuningsmiddelen die door de ODF Alliance en het OASIS ODF Adoptiecomité aangeboden worden.

  9. Maak gebruik van de ervaringen van anderen die ook aan een migratie begonnen zijn of deze al doorgevoerd hebben.

  10. Vraag aan al je software leveranciers om ODF native te ondersteunen.

We gaan in de volgende paragrafen van dit hoofdstuk verder in op deze ideeën.